Održana panel-rasprava o međunarodnim rezidencijalnim programima i izložba “Industrijska baština u digitalno doba” u labinskom DKC-u Lamparna

Neformalna platforma za razvoj suvremene medijske umjetnosti Istre MI+ organizirala je panel-raspravu o međunarodnim rezidencijalnim programima u petak, 3. prosinca u labinskom DKC-u Lamparna, a u sklopu 3. Kreativne jeseni u Istri.

Prisutne je pozdravio Marino Jurcan ispred Mi+ platforme i zahvalio domaćinima na gostoprimstvu.

– Cilj ove diskusije je da porazgovaramo i podijelimo iskustva o rezidencijalnim programima, da zaključimo zašto su vrijedni i koja je svrha njihovog održavanja. Koji su preduvjeti da se održe u punom opsegu te što nam nedostaje u tom pogledu pitanja su na koje ćemo tijekom rasprave pokušati dati odgovore, kazao je Jurcan i predao riječ Marijeti Bradić iz udruge Metamedij koja je govorila o rezidencijalnim programu Summer Sessions.

– U sklopu ovogodišnjeg Summer Sessions programa sponzorirali smo mladog umjetnika Marija Mu koji je išao na rezidenciju u Rotterdam u V2 institut gdje je proveo dva mjeseca. Tamo je razvijao svoj projekt – video rad „Sites Of Encounter (Act 2, Scene 2)“, kazala je Bradić. Riječ je video instalaciji koja se bavi odnosima suvremenih radnih uvjeta i implementacije igara unutar okruženja koje je stvorio čovjek. Rad je prezentiran 10. rujna 2021. godine u sklopu Kunstavond XL: Summer Sessions 2021 u V2

Riječ je potom preuzela Irena Boljunčić Gracin iz udruge Čarobnjakov šešir koja je predstavila jedan pregled trenutno vrlo aktivnih rezidencijalnih programa u Europi.

– To nisu samo programi za umjetničke rezidencije već i za razmjenu kulturnih djelatnika. Danas ću vam predstaviti četiri prostora na webu gdje možete doći do informacija o tim programima. Jedna od najvećih svjetskih platformi zove se Res Artist i ta mreža na svojoj web stranici ima objavljen niz poziva za različite rezidencije u svijetu. Budući da su mreža primaju i nove članove što donosi različite benefite, a osim samih umjetničkih rezidencija tu je i puno edukativnih programa. Može se učiti i kako napisati umjetnički projekt kako bi se mogli javiti na neku od rezidencija. Po mom mišljenju jedena od najboljih platformi koja pruža sve informacije vezane za mobilnost je nizozemski Transartist. To je zapravo dio njihovog velikog centra za međunarodnu suradnju i imaju jako dobru bazu podataka za rezidencije koju je moguće pretraživati po lokaciji na koju želite ići, po veličini prostora koji vam treba ili po disciplini kojom se bavite. Na toj je stranici jedan zanimljiv odjeljak koji se zove check-list na kojem vas, ako ste mladi neiskusni u razvoju vaših ideja, vode korak po korak u pisanju projekta. Trenutno su još vrlo aktivne dvije europske inicijative. Jedna u kojoj i ja sudjelujem zove se I-Portunes, a radi se o pilot projektu Europske Unije odnosno Kreativne Europe koji je nastao 2019. godine. I-Portunes obuhvaća sve djelatnosti i ima specifične pozive po područjima kao što su glazba, kulturna baština, arhitektura i književno prevođenje. S druge strane napravio se još jedan velik pilot projekt također pod Kreativnom Europom i zove se Perform Europe koja je vezana za izvedbene umjetnosti – radi se o programu mobilnosti u kojem nisu financirane samo rezidencije već i turneje i diseminacija gotovih proizvoda, kazala je Boljunčić Gracin.

Dean Zahtila iz Labin Art Expressa govorio je o njihovim iskustvima likovnih i kazališno-plesnih rezidencija i radionica prije samog otvaranja DKC-a Lamparna. Radilo se o radionicama koje su završavale s produkcijom i koje su trajale od tjedan do dva tjedna.

– Ono što je bitno napomenuti jest da smo od umjetnika koje bi ugostili za naše produkcije poput Bijenala industrijske umjetnosti tražili da osmisle jedan site-specific rad koji ima veza s lokalnom zajednicom – ono što se danas popularno zove participativna umjetnost. Na sljedećem ćemo bijenalu imati 30-ak umjetnika i nadamo se da ćemo prije toga ugostit 15 umjetnika na rezidenciju u trajanju od sedam do deset dana, kazao je Zahtila i dodao da je mobilnost uživo za razliku od one digitalne od velike važnosti jer se putem rezidencije umjetnicima može prenijeti iskustvo o kulturnoj baštini i prirodi prostora kojeg posjećuje te u njegov rad uključiti i lokalne obrtnike i umjetnike.

Jurcan je potom započeo raspravu kazavši da većina prisutnih ima slične probleme koji su djelom vezani i uz kulturne politike koje ne prepoznaju rezidencijalne programe. On je dodao da sredstva koja su na raspolaganju na lokalnoj i regionalnoj razini nisu dostatna za ozbiljnije bavljenje rezidencijalnim programima.

– Ono s čime smo se mi sreli u Metamediji je nedostatak resursa: prostornih, tehničkih i logističkih. Još jedena tema koje bi se mogli dotaknuti je i umrežavanje, suradnja i dijeljenje resursa samih aktera, kazao je Jurcan.

Tijekom rasprave Zahtila je govorio o važnosti realizacije završnog rada, a Boljunčić Gracin je govorila o važnosti samog razgovora s umjetnicima kada su u pitanju izvedbene umjetnosti jer je to najbolji način za prijenos znanja i iskustva. Bilo je govora i o takozvanim digitalnim rezidencijama koje je bilo nužno organizirati tijekom pandemije kako se programi ne bi zaustavili, ali takav oblik suradnje na daljinu vrlo je težak ili gotovo nemoguć kada su izvedbene umjetnosti u pitanju. Jurcan je predložio mapiranje resursa svih aktera koji se bave rezidencijalnim programima kako bi ih mogli zajedno koristiti.

Nakon rasprave otvorena je izložba “Industrijska baština u digitalno doba” organizirana u sklopu projekta StartArt kog provodi udruga FARO 11 iz Rovinja i čiji je projektni partner Labin Art Express XXI. U sklopu tog programa provedena su dva natječaja (lipanj i rujan 2021.) za učenike srednjih škola u Istarskoj županiji, za audio-vizualne radove u digitalnom formatu na temu “Industrijska baština u digitalno doba” (digitalna fotografija, audio, video, gif, digitalna grafika i dizajn).

Projekt StartArt ponudio je umjetnički nadarenim mladima srednjoškolske dobi iz Istarske županije mogućnost sudjelovanja na putujućoj izložbi, koja će biti održana u galerijama i kulturnim centrima u Balama, Novigradu i Labinu, te na online izložbi. Tri najbolja rada, dva po izboru stručnog žirija L.A.E. XXI te jedan po izboru publike u glasanju putem Instagrama (startart01), gostovat će u idućoj godini i na festivalima/manifestacijama u Istarskoj županiji: Media Mediteranea, Pula; GRISIAyouth, Rovinj i Arterija, Novigrad. Autori tri najbolja rada osim novčane nagrade biti će intervjuirani za Kulturistra – portal za kulturu Istarske županije, te će dobiti mogućnost mentoriranja od strane afirmiranih, profesionalnih umjetnika, kako bi im se pomoglo u njihovom daljnjem umjetničkom razvoju.

Na izložbi u DKC Lamparna predstavljeno je osam radova deset mladih autora: Andrea Pasuli, Teo Stoković i Luka Vivoda, Paulo Krbavac, Erika Nežić i Ela Gržinić, Tibor Svetličić, Elena Kiss, Katarina Špehar i Leonarda Ivašić. Prvu nagradu i nagradu publike osvojila je Leonarda Ivašić s radom „Moć pokreta“, a drugo mjesto osvojio je rad „Vlakovi“ Elene Kiss.

Nositelj projekta StartArt je Faro11,Rovinj, a partneri su: Metamedij, Pula; L.A.E. XXI, Labin i Muzej Lapidarium, Novigrad. Projekt StartArt sufinanciraju Istarska županija i Grad Pula.