CINETECA – Gradska knjižnica Labin (IAB 2016)

Ovog petka, 17. lipnja u 17:00 sati održati će se program pod nazivom CINETECA (projekcije filmova o velikim svjetskim umjetnicima poput: Vincenta van Gogha, Marca Chagalla, Marcela Duchampa, Giorgia de Chirica, Josepha Beuysa, Fluxusa, Nam June Paika,…)
 
Na programu kinoteke Bijenala industrijske umjetnosti ovog petka je dokumentarni film o Vermeeru.
 
Petak, 17.06.2016., 17:00h, Johannes Vermeer van Delft
 
Johannes Vermeer van Delft ili Jan Vermeer ili Johannes van der Meer (Delft, 31.10.1632. – Delft, 15.12.1675.) smatra se jednim od najboljih nizozemskih slikara koji se specijalizirao za interijere domaćinske atmosfere običnog građanskog života. Cijela jedna epoha 17. st. u Nizozemskoj ostala je vjerno prikazana u njegovim slikama.
Vermeer je slikao prozirnim bojama nanoseći boju na platno u mnogim slojevima, tehnika koja se naziva pointillé. Neki čak pretpostavljaju da je u svom minucioznom prepisivanju stvarnosti koristio i cameru obscuru. Neki svjetlosni i perspektivni efekti su se mogli dobiti samo uporabom određenih leća.
 
Nijedan umjetnik 17. st. nije, poput njega, tako lakomo i slobodno koristio najskuplji pigment tog vremena – lapis lazuli, prirodni ultramarin. Koristio ju je i u predmetima koji nisu nužno morali biti plavi, kao ženske suknje ili traka na glavi “Djevojke sa bisernom naušnicom”, pa čak i podslikavanje sjena kao na njegovoj “Glazbenoj lekciji” i “Čaša vina”. Preko sjena tamnog ultramarina znao je slagati slojeve toplih boja crvene i okera koje su se reflektirale na zidovima stvarajući dojam da su ugrijani toplim svjetlom. To je vjerojatno inspirirano Leonardovim zapažanjima da je površina svakog predmeta obojena bojom predmeta koji se reflektira na njoj. Što bi značilo da predmet nije nikada obojen samo jednom, njegovom izvornom bojom.
 
Likovi njegovih slika pružaju presjek društvenih odnosa u nizozemskoj tog doba. Od obične mljekarice, do luksuznih i taštih zvaničnika i trgovaca u svojim ugodnim kućama. Suptilne vjerske i znanstvene konotacije se mogu pronaći u mnogim njegovim djelima.
 
Za Vermeera je značajna činjenica da je za vrijeme svoje karijere naslikao vrlo malo slika. Njegove slike su, stoga, danas vrlo skupocjene, ne samo zato što doista jesu remek-djela, nego i zato što su vrlo rijetke. Naime, sa sigurnošću se danas može utvrditi njegovo autorstvo za samo 34 slike. Vermeer je vjerojatno jedan od najfalsificiranijih slikara u povijesti.