Ciklus izložbi V.I.T.R.I.O.L – Alban Muja “HOTel”

U subotu 17. studenog, na KuC-u “Lamparna” biti će postavljena instalacija “HOTel” kosovskog umjetnika Albana Muje. Time se, nakon tromjesečne stanke zbog održavanja 2. Bijenala industrijske umjetnosti, nastavlja ciklus izložbi Galerije “Lamparna” pod nazivom V.I.T.R.I.O.L. , započet 2016. godine, koji propituje odnose suvremene umjetnosti, trenutne ekonomske i socio-političke situacije te drevnih ezoterijsko-alkemijskih filozofskih premisa i praksi. Instalacija Alban Muje biti će uključena i u umjetnički projekt Metal Gurua, u sklopu programa za mlade 2. Bijenala industrijske umjetnosti “Iznad zemlje”, koji će dan kasnije, 18. studenog završiti s multimedijalnim performansom POZZO XXI, na podlabinskom Pijacalu.
Radovi Albana Muje (1980.) pokrivaju širok spektar medija, uključujući videoinstalaciju, kratki film, dokumentarni film, crteže, slike, fotografije i performance. Instalaciju HOTel (2014./2018.), koju čini 3 metra dugi metalni natpis s navedenih pet slova od kojih su samo prva tri osvijetljena, umjetnik vidi kao ostatke ili tragove prošlih vremena. Proces uništavanja prošlog sustava često se susreće u tranzicijskim zemljama, kao što je i zemlja porijekla umjetnika, pri čemu se prijelaz iz jednog sustava u drugi odražava čak i na fasadama urbanih građevina i industrijskih kompleksa, koji, ulazeći u nove (često promašene) demokratske sustave, tek trebaju proći privatizaciju. To se odražava i u umjetničkom djelu “HOTel”.
 
HOT…AND BOILING POT
Jedva vidljivi i oštećeni neonski natpisi motela ili hotela, duž sumračnih autoputeva, obavezan su misse-an-scène filmova ceste, “on the road” poetike “predivnih loosera” u filmovima Sam Sheparda ili Wim Wendersa. Ali, prebačeni na jugoistok Europe, u “brdoviti Balkan” gdje autocesta otpadnika vodi kroz opasne prijevoje, i zavojita je i daleko manje šarmantna, gdje je beskrupulozna tranzicija zamijenila “easy riding” i šarm buntovništva, gdje nema govora o svojevoljnom izlasku iz sistemske Mašine, nego o kolonijalizaciji kapital(izm)om i prisilnom guranju čitavih naroda u njene ralje i, potom, ispljuvavanju na margine velike i složne Ujedinjene Europe – tu, u takvom okružju, nedorečena oznaka za “hotel” kao mjesto odmora i okrijepe putnika, ima daleko zlokobnije značenje nego što bi to bila oaza “usamljenog jahača” kroz bespuća Arizone. Ovdje su bespuća i pustopoljine upisana u više platoa nego što bi to bila samo zemljopisna karta i “HOT..” postaje oznaka koja kao Os probija sve njihove sedimente: od posljedica suvremene ekonomske globalizacije do ekstrakcije nade u budućnost, slomljenosti situacije i generirane opće apatije. Natpis kojeg nitko ne mari popraviti, ali ipak tinja zadnjim snagama, priziva otkucaje posljednjeg trenutka za bilo kakvu (re)akciju..nešto..bilo što… U trenutku kada se čak i najradikalnije strategije otpora, jednako kao i one najsofisticiranije, pokazuju beskorisnima, “HOT..” postavlja pitanje naše ne/moći i kada smo to, do vraga, pristali na tinjanje… (Damir Stojnić, studeni 2018.).
 

Alban Muja, instalacija „HOTel“ – Izložba „Rudnici kulture – od industrijske do umjetničke revolucije“ (L.A.E. XXI), Tulla Center, Tirana (Albanija), rujan/listopad 2017.

Alban Muja (Mitrovica, Kosovo, 10.09.1980.) vizualni je umjetnik i redatelj, živi i radi u Prištini, Kosovo. Diplomirao je i magistrirao na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Prištini.
Pod utjecajem prvenstveno društvenih, političkih i ekonomskih procesa transformacije u široj regiji, istražuje povijest i socio-političke teme i povezuje ih sa svojom pozicijom na Kosovu danas. Njegov rad obuhvaća širok raspon medija, uključujući videoinstalaciju, kratki film, dokumentarni film, crtež, slikarstvo, fotografiju i performans.
Mujina djela izlagana su na raznim festivalima, umjetničkim sajmovima, grupnim i samostalnim izložbama: ŠKUC, Ljubljana; Nacionalna galerija Kosova, Priština; Miza Galerija, Tirana; Centar za suvremenu umjetnost Stanica, Priština; Viennafiar, Austrija; Galerija Myymala2, Helsinki; UnionDocs, New York; Able Kulturverein, Berlin; Galerija SIZ, Rijeka; 2. Bijenale suvremene umjetnosti u Konjicu; Moskovski međunarodni bijenale; 28. Ljubljanski grafički bijenale; MMSU, Rijeka; Slovačka nacionalna galerija, Bratislava; Muzej suvremene umjetnosti Vojvodine, Novi Sad; 1. Teheranski bijenale; Sveučilište Columbia, New York; Berlinale – 60. Film Festival, Berlin; Delaware centar za suvremenu umjetnost; VOLTA 5, Basel; Cyberfest, St. Petersburg; 53. Međunarodni festival kratkog filma Oberhausen; Open Space, Beč; NGBK, Berlin; Brot Kunsthalle, Beč; ARTspace Media Art, New York; Muzej umjetnosti Göteborg; 5. Cetinje Biennale; Galerija Nova, Zagreb; Gradski muzej, Ljubljana,…
Od 2012. godine predaje konceptualnu umjetnost na Odsjeku za nove medije na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Prištini. 
Trajanje izložbe/instalacije na otvorenom ovisiti će o vremenskim prilikama.
Ciklus izložbi V.I.T.R.I.O.L. sufinancira Ministarstvo kulture RH