Skupna izložba “Vlast tijela/Tijelo vlasti” – Galerija “Lamparna”, Labin 09.05.2015.
Skupna izložba “Vlast tijela/Tijelo vlasti”
Dorotea Smrkinić, Dino Topolnjak & Silvana Vodnica – Filičić
vs
Vlaho Bukovac, Zdenko Balabanić, Tomislav Gotovac & Zlatko Kutnjak
Subota, 09.05.2015. @ 20:00
Nakon završetka ciklusa izložbi “Umjetnost i kaos”, kojeg je za osmislila te od 2012.-2015. vodila i kurirala Sanja Švrljuga Milić (1959.-2015.), i tijekom kojeg je u Galeriji KuC-a “Lamparna” predstavljeno 16 domaćih i stranih autora, L.A.E. XXI odlučio je da prije pokretanja novog izložbenog ciklusa u 2016. god. do kraja ove godine nastavi praksu predstavljanja mladih, neafirmiranih autora, konkretno studenata/asistenata/docenata Akademije primjenjenih umjetnosti (APU) Sveučilišta u Rijeci.
Na prvoj, skupnoj izložbi pod nazivom “Vlast tijela/Tijelo vlasti”, čiji koncept potpisuje docent na APU-Rijeka, Damir Stojnić, od 9. do 23. svibnja u Galeriji “Lamparna” predstaviti će se tri diplomanta riječke Akademije: Dorotea Smrkinić (fotografski diptih “Abacus” te slikarski triptih “Biotanati”), Dino Topolnjak (prostorna instalacija“Preko vaših radova rasti će trava”) i Silvana Vodnica – Filičić (slikarski poliptih “Posljednja večera” i “Sve isti kurac”) – uz čije će radove biti izložena i 4 djela velikih hrvatskih umjetnika (Bukovac, Balabanić, Gotovac, Kutnjak) na koja se mladi umjetnici na određeni način referiraju.
Ova je projekt realiziran u suradnji s Muzejom moderne i suvremene umjetnosti (MMSU), Rijeka, gdje je izložba održana od 23.04.-03.05.2015., i koji je za njenu realizaciju ustupio 4 vrla vrijedna djela iz svoje zbirke: Vlaho Bukovac “Gospođa Tartaglia na odru” (1885.), Zdenko Balabanić “Gumbelijum roža fino diši” (1972.), Tomislav Gotovac “Mumija” (1984.) i Zlatko Kutnjak “Pompeanac na putu za 3. Maj”(1986.).
Silvana Vodnica – Filičić “Sve isti kurac”
Sustav tijela je represivan, režim tijela totalitaristički. Potrebe tijela temeljni su poligon političkih manipulacija; čovjek ne posjeduje tijelo već tijelo posjeduje čovjeka, a čovjeka posjeduju oni koji su prigrabili i u svojim rukama drže resurse za njegovo fizičko održavanje. Potreba za hranjenjem generira atavizam potrebe za pripadnošću koji neminovno politički skreće udesno, ali i lijeva opcija pokazala je tijekom povijesti da su u tom smislu mogući svi (ne)zamislivi spojevi i shizme iznikli u zemljama bivšeg Istočnog Bloka, a recentno hibridizirali u oligarhizam. U smislu prisile na podložnost ni diskurz vlasti ni diskurz tijela ne trpe pretjerano oponiranje. Stoga je sasvim logično da su se relativno nedavni “artivistički” istupi protiv režima, kakvi su se zbili u Rusiji, zasnivali na afirmativnoj dekonstrukciji tijela koje vehementno izlažu na vidjeloiI koriste kao pamflet/transparent članice Pussy Riota-a ili – kroz radikalnu negaciju tijela putem samoozljeđivanja – Pyotr Pawlensky koji si čavlom zakiva testise o pločnik moskovskog Crvenog Trga eksplicirajući tu povratnu spregu između tijela i vlasti. Globalizam kapitalizma uzdrmao je svaki osjećaj sigurnosti dok je totalitarizam konzumerizma previše općenit da bi konkurirao nacionalizmu koji svoj “garantni list” ipak ima u krvi. Opći je trend pozivanje na taj etalon, i njegova se misao tretira kao supkulturna, revolucionarna, avangardna, reakcionistička, i jednako “izbaviteljska” kao i u doba između dva svjetska rata. Izložba propituje odnose nastale po relaciji straha za tijelo i straha od gubitka identiteta, dok se, s druge strane, radi proklamacije “snage rase” neumoljiva, i po svaki fundamentalizam neugodna, činjenica Prolaznosti mora “mesti pod tepih” i pokušava ju se amortizirati koaliranjem s “područnom” religijskom ispostavom. Izložbom se univerzalnost te činjenice izvlači na vidjelo, kao i moguće patologije koje izniču ukoliko ju previdimo, alternirajući frontu umjetničkog angažmana od socijalnog prema ontološkom art-aktivizmu. Apologija Prolaznosti, uvijek aktualna tema “Dance Macabre” (Mrtvački ples), gdje ruku pod ruku sa Smrću idu i kralj i prosjak, dijete i starac, opravdava spajanje afirmiranih autora, pa i onih koji već odavno spadaju u klasike, zastupljenih u zbirci MMSU-a, s autorima koji su tek diplomirali na Akademiji primijenjenih Umjetnosti u Rijeci te ukazuje na autizam i kompulzivnost ljudske povijesti koji stvaraju privid cikličnosti vremena.
(izvadak iz predgovora kataloga, Damir Stojnić, 2015.)
Vlaho Bukovac “Gospođa Tartaglia na odru” (1885.)
Izložba “Vlast tijela/Tijelo vlasti” zajednički je projekt Labin Art Expressa XXI (L.A.E. XXI), Muzeja moderne i suvremene umjetnosti (MMSU), Rijeka i Akademije primjenjenih umjetnosti (APU) Sveučilišta u Rijeci.
Izložbu će otvoriti Damir Stojnić, docent na APU, Rijeka.
Izložba ostaje otvorena do 23.05.2015.:
Pon – Sub od 17:00 – 21:00, Nedjeljom zatvoreno!
Program Kluba mladih “Club” 21” KuC-a “Lamparna”sufinancira Ministarstvo socijalne politike i mladih, dok ostale djelatnosti i programe KuC-a “Lamparna” u 2015. sufinanciraju Ministarstvo kulture RH i Zaklada “Kultura nova”.
Kontakt : 052.857 041, lae@pu.t-com.hr